Hej!
Med anledning av den tragiska olyckan vid Malmö Godsbangård har regelverket kring tågvarning och sos-planering uppdaterats med omedelbar verkan. Vi vill gärna ha er hjälp att sprida informationen. (Information går även ut via kontrakt etc, men för att även komma ut till de mindre företag som kanske inte arbetar på Trafikverkets infra just nu, vill vi gärna ha er hjälp. )
Roger Nordin, som är chef för säkerhetsstyrning på VO UH kommer även att medverka vid Trafikverkets Utbildarforum den 10/6 i Solna.
Information kring beslut om förändring i TDOK 2016:0289
Beslutet går i korthet ut på
Ändringar i TDOK 2016:0289:
- 5.6. Tågvarning: Reglerna för tågvarning har uppdaterats till att Tågvarning inte användas då angiven hastighet är över 70 km/h på linjen, med enbart enkelspår medges 120 km/h
- 10.1. Egenförflyttning: Riskbedömningen för egenförflyttning ska dokumenteras. Riskbedömning för egenförflyttning är inte en formell SoS-planering, utan en egen variant som får utföras av den som har behörighet för egenförflyttning. Det finns just nu ingen färdig blankett för det. Men det är de sex punkterna i regeltexten som ska dokumenteras på lämpligt sätt.
Uppdaterad text i 2016:0289:
5.6. Tågvarning
Vid SoS-planering av arbete och besök ska alltid det säkrare skyddet eftersträvas t.ex. A-skydd och barriärer, exempelvis flaggspel och staket, mot intilliggande spår.
Tågvarning får t.ex. inte användas:
- då angiven hastighet* är över 70 km/h, på linjen med enbart enkelspår medges 120 km/h
- vid otillräckliga siktsträckor
- där utrymme saknas utanför säkerhetszonen som utrymning kan ske till
- då varningsmetodiken inte kan nyttjas
- då utrymning sker över annat trafikerat spår än det där tågvarning sker.
Tågvarning genomförs i trafikerat spår. Personer och lätta arbetsredskap ska med säkerhet vara avlägsnade ur säkerhetszonen minst 15 sekunder innan ett spårfordon passerar. Automatisk tågvarning kan kombineras med manuell tågvarning.
/…/
10.1. Egenförflyttning
Egenförflyttning ska om möjligt ske utanför säkerhetszonen.
För egenförflyttning i säkerhetszonen krävs minst behörigheten ”att enskilt vistas i spår”.
Den som genomför egenförflyttning i säkerhetszonen ska kontinuerligt bedöma riskerna och ha förflyttat sig ur säkerhetszonen minst 10 sekunder innan ett spårfordon passerar.
Vid egenförflyttning i säkerhetszonen är det inte tillåtet att utföra arbete eller att använda utrustning som kan störa uppmärksamheten.
Riskbedömningen ska minst omfatta följande punkter:
• Syftet med egenförflyttningen
• Banans sth på berörda spår
• Planerad utrymningsväg
• Utrymningstid ur säkerhetszonen, med 10 sekunders säkerhetsmarginal
• Behövlig minsta siktsträcka (åt båda håll)
• Trafikering på intilliggande spår.
Om riskerna bedöms vara för stora får inte egenförflyttningen genomföras i säkerhetszonen på den aktuella platsen.
Riskbedömningen för egenförflyttning ska vara dokumenterad och ska medföras lokalt (fysiskt eller digitalt).
Beställare eller av denne utsedd representant ska vid anmodan delges aktuell riskbedömning.
Jag bifogar beslutet från Trafikverket. Tack för er hjälp!!
Tillfällig ändring av TDOK 2016:0289
Med vänlig hälsning
Maria Eriksson (fd Hedqvist)
Utredare/förvaltare kompetenskrav trafiksäkerhet järnväg
Vo Planering – Järnvägsplanering
Trafiksäkerhet Järnväg